Hormonaalisen akneni tämän hetken pelastajat

5. heinäkuuta 2016

Hei ihanaiset!

Kerroin teille muutama viikko sitten, kuinka rakas kosmetologiystäväni Noora auttoi minua meikkaamaan kunnolla. Ajatus hänen tutoriaaliinsa lähti siitä, kun eräänä päivänä yhdessä kahvitellessamme hänelle päivittelin, kuinka minusta tuntuu, etten osaa lähes lainkaan meikata ja että olisi ihana löytää itselle ne juuri oikeat tuotteet sävyineen kaikkineen. Heitin tämän ajatuksen ihan spontaanina aatteena ilmaan, mutta Noora ottikin siitä kopin ja lupasi mielellään auttaa minua pärstävärkkini kanssa. Eräänä iltana veinkin Nooran kiitokseksi syömään ja sen jälkeen istuin hänen eteensä opetettavaksi.

Olenkin täällä avoimesti kertonut, kuinka häpeän kasvojeni ihoa ja kuinka olen kahdeksantoistavuotiaasta saakka kärsinyt vaikeasta aikuisiän hormonaalisesta aknesta. Aihe on ollut minulle todella kipeä ja kaikki aknea sairastavat voivat varmasti samaistua tunteisiin, joita kraaterinaama tuo mukanaan. Kyse ei ole mistään pikkujutusta vaan akne voi ihan oikeasti vaikuttaa vahvasti itsetunnon heikkenemiseen tai sosiaalisten tilanteiden pelkoon (kuten allekirjoittaneellakin on vaikuttanut). Tästä syystä blogissani ei olekaan nähty lähikuvia kasvoistani, koska näpyt paistavat myös meikkini läpi. Voitte siis tätä taustaa vasten ymmärtää, kuinka paljon minua jännitti paljastaa meikitön kasvoni kaikkine virheineen vaikka edessäni seisoikin hyvä ystäväni. Noora kuitenkin rauhoitteli minua ja vakuutti löytävänsä minulle tuotteet, jotka sopisivat kasvoilleni ja joilla voisin korostaa parhaita piirteitäni mutta myöskin häivyttää niitä vähemmän mairittelevia.

Lumene CC voide, NYX, Kryolan

Otin Nooran luo mukaan tavanomaiset meikkini, joilla pävittäin olen kasvoilleni väriä sutinut. Niiden avulla selvisikin merkittävä aukko omassa meikkaustyylissäni! Koska kärsin aknesta, olen aina ajatellut, että meikkipohjan tulisi tästä johtuen olla mahdollisimman paksu ja peittävä. VIRHE! Järjettömän paksulla pakkelilla olen todellisuudessa vain korostanut epätasaista ihoani ja samalla myöskin tukkinut ihohuokosiani. Superpeittävän meikkivoiteen sijasta Noora levittikin kasvoilleni Lumenen CC-voidetta sävyssä light ja mulle tuli ihan oikeasti kyyneleet silmiin kun kasvojani peilatessa ihoni näyttikin uskomattoman raikkaalta eikä tukkoonsa ängetyltä Tikkurilan värikartalta.

CC-voiteen päälle Noora tuputteli kasvoilleni irtopuuteria, joka kiinnitti CC-voiteen kasvoilleni. Noora oli vielä nin uskomattoman ihana, että kaiken avun lisäksi lahjoitti minulle vielä kuvassa näkyvän Kryolanin irtopuuterin, joka on ollutkin jo ahkerassa käytössäni. 

Oikeanlaisen meikkipohan lisäksi opin myös helpon silmämeikin, jonka suurin oivallus oli käyttää kovan kajalkynän sijasta luomiväriä kehystämään silmiäni ja sen lisäksi avaamaan katsettani sipaisemalla puuterin väristä meikkikynää alaluomen sisään. Tämä pieni jippo on ollut minulle todella merkittävä onnistuneen silmämeikin teossa!


Meikkitutoriaalin jälkeen kävimme vielä yhdessä meikkiostoksilla ja täytyy taas hehkuttaa, kuinka ihastunut olen vihdoin Suomeenkin rantaununeista Nyxin tuotteista. Olen täydentänyt meikkipussiani sarjan kivipuuterilla ja muutamalla huulimeikillä, joista yksi suosikkini on kuvassa näkyvä soft matte lip cream, joka sisältää uskomattoman paljon pigmenttiä. Tuote pysyy tosi hyvin huulilla ja on hyvä arjen pelastaja kiireisen päivän keskelle.

Lämmin rutistus vielä Nooralle, kun autoit minua kasvojeni kanssa - olet ihana! 

Onko teillä kokemusta joistain mainitsemistani tuotteista tai vaihtoehtoisesti millä tuotteilla olette mahdollisesti pelastaneet omaa epätasaista tai aknellista ihoanne? Tänään menen muuten mieheni serkun kauneushoitolaan laittamaan kulmani kuntoon. Saara värjää ja muotoilee kulmakarvani ja käyttää muotoilussa kulmakarvojen lämpövahausta. Olen ollut samassa käsitelyssä useamman kerran ja aina olen pitänyt lopputuloksesta!

8 kommenttia:

  1. Mua kiinnostaa, laitoitteko näppyjen päälle jotain peittävämpää? Ite kans huomannu et BB-voidetta ohut kerros ja irtopuuteri jättää kivasti pisamat näkyviin, jotka häivyttää aknearpia. Aiemmin laitoin usein kunnon pakkelikerroksen. Mutta mites ne punaset kohdat? Itellä käytössä Joe Blasco niihin..

    VastaaPoista
  2. Heips! Pahus, peiteväri unohtui mainita! Näppyihin Noora laittoi Make up storen Yellow-peitekynää. Blascoa minäkin olen kokeillut ja todennut sen tehokkaaksi!

    VastaaPoista
  3. Kiva postaus! Ihanaa että koit valaistumisen meikkaamisen saralla. :) Meikäläisellä tuo akne on onneksi (noh, onneksi ja onneksi..) pahempaa selässä mistä se ei näy, kun taas naama on yleensä vain tosi punainen. Ei sillä että sekään olisi mukavaa... :/ Siihen on auttanut kyllä vihreän värin (usko pois!) käyttäminen. Esim. Lumenen Natural Code -sarjasta löytyy tuollainen punaisuutta häivyttävä puuteri. Suosittelen! Toivon kaikkea hyvää ja toivottavasti tuo akne helpottaisi sinulla vielä joskus! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja todella suuret lämmöntäyteiset kiitokset sinulle kaikista sanoistasi! ❤️ On helpottavaa saada vertaistukea aknea sairastavilta ja tietää, ettei ole yksin.

      Kiitos paljon tuosta meikkivinkistä! Se kulostaa järkevältä että vihreä peittää vastaväriänsä eli punaisuutta. Laitankin vinkkisi ehdottomasti mieleen.

      Minäkin toivon sinulle paljon paljon tsemppiä ja helpotusta aknen kanssa. Onneksi sen kanssa voi oppia elämään, vaikka haasteellista se kieltämättä välillä on. Hyvää vointia myös sinulle!

      Poista
  4. Oletko kokeillut muuten mineraalimeikkejä? Itse olen niistä tykännyt ja niiden kanssa iho saa hengittää, tosin jos nykyisiin olet jo tyytyväinen niin mitä sitä turhaan lähteä vaihtamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Lemmi ja kiitos vinkistä! Joskus olen kokeillut Jane Iredalin mineraalimeikkejä ja ne olivat kyllä hyviä! :)

      Poista
  5. Hei Jenna, ja kiitos ensinnäkin mukavasta blogista! Olen sinun blogitaipaletta seurannut jo edellisestä blogistasi lähtien, mutta tämä taitaa olla ensimmäinen kerta kun kommentoin. Monesti olen löytänyt blogistasi mielenkiintoista luettavaa ja kauniita asuja. Sinulla on taito kirjoittaa aina jotenkin niin aidosti ja kuvailevasti, ja olet rohkeasti avannut vaikeampiakin kokemuksia elämästäsi - kiitos siitä.

    Tämän postauksen aiheeseen: Olen itsekin kärsinyt aknesta teini-iästä asti, ja nyt aikuisiällä itse akne alkaa olla jo melkein selätetty, mutta on jättänyt ikävästi useita syvempiäkin arpia kasvoihin. Onneksi niihinkin ilmeisesti nykyään löytyy erilaisia hoitokeinoja, tosin varsin kalliita sellaisia. Arpia ei myöskään samalla tavalla meikillä peitetä :/ Voin joka tapauksessa hyvin samaistua siihen, mitä kirjoitit aknen vaikutuksesta itsetuntoon ja sosiaalisiin tilanteisiin jne. Lohdutukseksesi voin kuitenkin rehellisesti sanoa, että sinulla on hyvin kaunis iho, vaikka sanotkin kärsiväsi aknesta edelleen. En ole koskaan (ja tämä ihan tosi) kiinnittänyt kuvissasi ihoosi huomiota liittyen akneen, joten tilanne ei tosiaan ole mikään paha, vaikka sinusta siltä saattaisi tuntuakin. Olen ainoastaan ihastellut kauniita kasvojasi, ja erityisesti kauniita silmiäsi. :) Monestihan muuten on myös niin, että itse on paljon kriittisempi omaa ulkonäköään kohtaan, eivätkä muut ihmiset edes kiinnitä huomiota niihin pikkuvirheisiin, jotka itseä taas häiritsevät. Toisaalta kukapa ei haikailisi täydellisen ihon perään, kun joka tuutista tulee kauniita photoshopattuja kasvoja täydellisine ihoineen. ;) Uskon siis, että myös itse (ja toki ympäristö) luomme itsellemme tietynlaisia ulkonäköpaineita. Noh, tämä kommentti lähti nyt vähän rönsyilemään, mutta joka tapauksessa halusin sanoa sinulle, että olet upea juuri tuollaisena, ja kasvosi ovat oikein kauniit. P.S. Olet aikaisemman hoikistumisesi myötä mielestäni oikein puhjennut kukkaan ja tyylisikin on ihanan naisellinen. :) Hyvää kesää sinulle ! - Amanda

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Amanda!
      Voi et tiedäkään miten paljon ilahdutit minua kauniilla kommentillasi ja ajatuksia herättävillä sanoillasi. Luin tekstisi useaan otteeseen ja näytin sanasi myös miehelleni. Kiitos todella paljon komentistasi ja siitä, että olet saeurannut blogitaipalettani pitkään. Sinunlaisesi uskolliset lukijat ovat tämän bloggaamisen sokeri ja suola ja tuotte ehdottomasti oman "sielunne" (jos tällaista termiä voi käyttää) tähän hommaan mukaan. Kiitos myös kauniista palauteestasi joka koski hoikistumistani, ihan tuli kylmät väreet ajatuksiasi lukiessa!

      Olen iloinen puolestasi, että oma akneihosi on hellittänyt. Tuntuu aina hyvältä saada tähän asiaan vertaistukea, vaikka asia itsessään ei tunnukaan hyvältä. Omatkin arpeni seuraavat minua vielä pitkään mutta onneksi niitä saa meikillä jonkin verran piiloon.

      Allekirjoitan täysin ajatuksesi median ja ympäröivän maailman luomista ulkonäköpaineista. Sosiaalisella meidialla on vahvasti omat sormensa pelissä ja varsinkin nuoret -jotka herkässä iässä hakevat sosiaalista ja oman minuutensa identiteettiä- ovat valitettavana maalitatuluna. mutta toki myös vanhemmat saavat näistä paineista osansa ja ne voivat huomaamattammekin vaikuttaa omiin ajatuksiimme ja miten näemme itsemme. Tiedän, että oma akneihoni voisi olla pahempikin, mutta minulle oma arpinen ja näppylöiden täyttämä naama on kahdentoistavuoden ajan ollut iso kynnys muun muassa sosiaalisten suhteiden luomisiin. Olen toki tietoinen siitä, että pahempiakin ongelmia on olemassa ja yritän säilyttää asenteeni -ja odotukseni itseäni kohtaan- myönteisenä ja realistisina mutta huono ihoni on silti ollut kamppailuni aihe. Meikillä sitä toki voi hieman parantaa mutta vastikään kosmetologilla käytyäni kuulin jälleen kuinka ihoni pitäisi saada parempaan kuntoon.. Olen ajatellut, että mikäli rohkeuteni vaan riittää. julkaisen kuvan täysin meikittömästä naamastani täällä ja sen viereen kuvan, jossa olen hoitanut sitä uudella kokeilemallani tavalla. Katsotaan, tuleeko tästä ideasta totta postauksen muodossa. :)

      Kiitos kannustuksesta, myötäelämisestä ja sydämellisyydestäsi! Elän sanoillasi vielä pitkään! <3 Ja ihanaa loppukesää myös sinulle!

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!