Sweet dreams

2. joulukuuta 2015

Aurinkoista keskiviikkoa!

Siis voi että miten ihana auringonpaiste taas! Viime päivien runsaa väsymyksen jälkeen tällaisina päivinä voisi melkeinpä lähteä lentoon; niin piristävältä valon pilkahdus tuntuu.

Pimeän marraskuun myötä (jesh siitä selvittiin!) unta on tullutkin vedettyä palloon oikein urakalla. Tällaisena aikana onkin tullut huomattua, miten kunnon petivaatteiden merkitys korostuu suhteessa unen laatuun. Päivitimme noin vuosi-pari sitten kaikki tyynymme ja peittomme ja oikein hävettää myöntää, miten kauan tuli nukuttua niillä entisillä "liruilla". Tiesittekö, että täkit tulisi vaihtaa neljän vuoden ja tyynyt kahden vuoden välein! Sen lisäksi täkkiä tulisi pestä kaksi kertaa ja tyynyä neljä kertaa vuodessa, jotta niiden kuidut pysyisivät puhtaina eivätkä menisi möykyksi. Tästä puheen ollen meidän täkit tulisikin heittää kipin kapin pesukoneeseen, pitääkin varata pian pyykkitupa-aika!






Olisi mielenkiintoista kuulla miten te olette onnistuneet parantamaan unen laatua ja mitkä seikat mielestänne vaikuttavat hyviin yöuniin. Uskon, että tämä kaamosaikana useat voisivat hyötyä vinkeistänne. Kiitos siis jo etukäteen!

18 kommenttia:

  1. Meillä päivitetään tyynyjä noin kerran vuodessa ja täkkejä myös. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa ja ne pestään aina kuudessakympissä. Myös peitot ja tyynyt pestään suositusten mukaisesti! Makkarin tuuletus ennen nukkumaanmenoa olisi hyvä, mutta en koskaan saa aikaiseksi. Isoin vinkkini on elektroniikan siirto pois makuuhuoneesta, meillä tosin kissojen vesiautomaatti ihan tilasyistä on makkarissa ja se lorina on suhteellisen rauhoittavaa :D Niin ja myös pakastin on makkarissa, mutta onneksi on uusi ja todella hiljainen.. Puhtaat lakanat ovat kyllä aina niin ihanat :)

    Upeita kuvia muuten! Rakastan mustavalkoisia asetelmia, näyttää todella hyvältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Lemmi kovasti, nämä ovatkin todella hyviä vinkkejä! :) Olenkin välillä pohtinut mikä olisi hyvä aikaväli vaihtaa puhtaat pussilakanat petiin ja harvoin niitä tulee ihan kerran viikossa vaihdettua.. tyynyliinoja toki vaihdan useammin. Tuo elekktroniikan siirto tekisi varmasti hyvää - varsinkin kun mobiililaitteiden aikakautena on niin helppo plärätä puhelinta juuri ennen nukkumaanmenoa. Ja voin kuvitella että se kisujen juomisääni on rauhoittava, hih!

      Kiitos vielä kuvakehuista! Musta-valkoisuus on minunkin sydäntä lähellä tällä hetkellä. :)

      Poista
  2. Siis ompa mahtavat pussilakanat <3 en meinaa saada silmiä irti :):) mistä olet löytänyt nuin ihanat? :)

    Iltaisin kun tuulettaa juuri ennen nukkumaan menoa niin kyllä tekee tennaria :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, ne on kyllä tosi kauniit ja vieläkin tärkeämpänä ihanan pehmeät nukuttavat! Tilasin pussilakanat muutama viikko sitten H&M Homesta ja äsken tarkistettuani ne näyttivät olleen ainakin verkosta jo loppuun myydyt. :(

      Tuuletus oli hyvä vinkki! Laitankin partsin oven heti auki niin ilma vaihtuu hetken makkarissamme. :)

      Poista
  3. Yes! Mä jään seurailemaan tätä postausta! Mä olen huomannut myös suuren merkityksen petivaatteilla <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänne onkin tullt todella hyviä ja unettavia vinkkejä! ;)

      Poista
  4. Itse mietin, että onneksi ostin vasta uudet peitot ja nyt tajusin, että siitäkin on jo 6-vuotta!! Peitot tosin vielä hyvässä kunnossa, mutta tyynyt jo vähemmän mukavia. Miksi niitä ei vaan tule hankittua uusia? Tämän postauksen innoittamana taitaa olla käynti tyynykauppaan pian edessä ;) Ihanat lakanat teillä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se aika rientää, eikö olekin hassua! Kiva jos postauksesta oli iloa, tänne on tullutkin aivan todella hyviä vinkkejä hyvään uneen. Kiitos sinullekin kommentistasi. :) Ja lakanat oli löytö ihan H&M Homesta, joskin nyt näyttivät olleen loppuun myydyt ainakin verkossa. :(

      Poista
  5. Huone sopivan viileäksi ja pikkuikkuna raolleen. Laitan paksun verhon eteen nin ei vedä suoraan pojan sänkyyn.. Kaikki nukutaan melkein aina tosi hyvin juuri tämän takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo tuulettaminen on hyvä vinkki, kiitos paljon! Kokeilin sitä ja oli mukava tunne mennä nukkumaan hieman viileässä huoneessa. :)

      Poista
  6. Itselläni tattariakana tyyny ja täkkinä villapeitto, aina sopivan lämmin peiton alla. Täkin täyte on siis puhdasta villaa ja päälikangas puuvillaa.
    Mieheni tuulettaa aina huoneen ennen nukahtamista ja lämpötila on alhainen.
    Olin viime viikolla tilaisuudessa, jossa keskusteltiin juuri unesta. Vinkkejä miten rauhoittaa itsensä kohti yötä tuli useampi, moni sellainen mitä itse käytänkin jo.
    Mm. valaistuksen himmennys kun nukkumaan meno lähestyy, kännykät ja tabletti sekä tv:n katsominen pois ainakin tuntia ennen - lue mieluummin hämärässä kirjaa. Tällöin keho alkaa erittää pimeän hormoneja ajallaan ja rauhoittaa yötä. Magnesiumsitraatti hyvä lisäravinne juuri illalla otettavaksi, jos on voimakas puute magnesiumista, voi keho lisäravinteesta ensin piristyä ja silloin aluksi hyvä ottaa aamuisin. Mutta kun tottunut siihen, se kannattaa siirtää iltaan.
    Pimeä makuuhuone (tähän aikaan vuodesta sitä ongelmaa harvoin on) ja alhaisempi lämpötila makuuhuoneessa takaa paremman unen.
    Piikkimatto on lemppari ja joka ilta käytössä meillä molemmilla mieheni kanssa.
    Hyvää unta kaikille ja luvalla saa nukkua kuin talviunta näin kaamosaikana, pian päivä alkaa taas pidentyä ja saamme enemmän auringonvaloa päivään!
    P.s: minäkin ahmin raitista auringon kyllästämää ilmaa tänään heti enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jenni ja kiitos todella kattavasta ja hyviä vinkkejä pulppuavasta kommentistasi!
      En ole koskaan kuullutkaan tuollaisisista täkeistä mutta kertomasi mukaan ne ovat varmasti todella miellyttävät ja ylellisen tuntuiset ja ihanat nukuttavat!
      Minäkin tykkään illan tunnen himmentää valaistusta koko kodissa ja rauhoittaa hektinen päivä kupposella teetä ja kynttilän tunnelmalla. Tuo mobiililaitteiden käyttö on vaan vielä se kompastuskivi, josta olisi hyvä pyrkiä pois! Piikkimaton rentouttava vaikutus voisi edesauttaa sitäkin kun olo piikkimatolla maattua olisi sopivan rento ettei edes tekisi mieli antaa aivoille ärsykkeitä ottamalla puhelinta esiin. :)
      Kiitos Jenni, näistä ajatuksista oli paljon iloa!

      Poista
  7. Yritän noudattaa näitä 5 ohjetta, jotka olen tähän postaukseen kirjoittanut:
    http://takeabreathblog.blogspot.fi/2015/04/5-vinkkia-nopeampaan-nukahtamiseen.html

    Huom! YRITÄN :D Kuinka usein sitten oikeasti jaksan heittää petivaatteet parvekkeelle, no en kovinkaan usein. Facebook ja Instagramkin valvovat kanssani aivan liian myöhään aivan liian usein.

    Olen myös kirjoittanut postauksen ruoka-aineista joiden avulla nukkuu paremmin, jos kiinnostaa käydä lukemassa :)
    http://takeabreathblog.blogspot.fi/2015/06/8-ruokaa-joiden-avulla-nukut-paremmin.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susanna näistä muistutuksista! Muistankin lukeneeni näitä mutta täytyykin kerrata vinkkisi! :)

      Poista
  8. Upeet lakanat! Mää laitan melko usein tyynyn pesukoneeseen ja sitten kuivausrumpuun. Tuloksena ihan pullea tyyny! Mukavaa loppuviikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, lakanat ovat H&M Homen ja ihanan pehmeät! Ihanan pullea tyyny olisi tännekin ihana, testaankin siis vinkkisi. Kiitos! :)

      Poista
  9. Ihanat pussilakanat ja tyynynliinat! Harmi että ovat jo loppuneet, olisin kyllä tilannut.Kyllä se hyvä tuuletus makkarissa on unen kannalta hyvä asia ja viileämpi huoneilma. Lämpöä kannattaa säätää vähän alemmas kuin muualla mutta ei tietenkään niin paljon että palelee, hrrr... :) Laventelin tuoksu rauhoittaa sekä kuuma kamomillatee ennen nukkumaanmenoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmitus tosiaan, näitä ei ole tainnut tulla lisääkään nettiin mutta saman tyyppisiä siellä oli ja samaa materiaalia myöskin. :)
      Laventelin tuoksu olisi ihana makkariin, kiitos vinkistäsi!

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!