Vinkkejä orkidean hoitoon kaivataan!

4. marraskuuta 2015

Huomenta nuppuset!

Onko siellä linjoilla viherpeukaloita? Allekirjoittaneen peukalo on nimittäin aivan keskellä kämmentä mitä tulee kukkien hoitoon ja erityisesti näiden orkideoihin. Sain rakkaalta ystävältäni lahjaksi tämän kauniin ilahduttajan mutta jotta se voisi luoda hyvää mieltä mahdollisimman pitkään, niin kysymys kuuluukin: miten hoidan orkideaa oikein?





Jotkut kukista tietävät sanovat, että orkidea olisi hyvä aika-ajoin upottaa veteen. Toiset taas sanovat että ei missään nimessä upotuskastelua vaan kerrn kuussa kukkaa voisi kastella aivan pienellä tilkalla vettä. Olen kokeillut aiempien orkideoideni kanssa kumpaakin kikkaa - lopputuloksen arvaattekin jo kun vinkkejä täällä kyselen. ;) Miten te olette siis saaneet tämän kukkakaunottaren pysymään hengissä?




Minulla onkin tänään viikon ainut vapaapäivä. Olen juuri matkalla veljelleni ja sen jälkeen istahdan kampaajan tuoliin. Kiitos vielä mielipiteistänne hiuspostaukseen, olenkin jo aika 
varma mitä pyydän kampaajani minulle taikomaan. :) 



22 kommenttia:

  1. Itse sain juuri kukkakaupasta ohjeet, että kerran viikossa upotetaan puoleksi tunniksi veteen.. Olen ennenkin käyttänyt tätä kastelutapaa ja todennut sen melko toimivaksi. Kukkakaupassa myös sanottiin, ettei kannata luovuttaa vaikka tiputtaisi kaikki kukkansa, koska voi lähteä kukkimaan uudelleen nopeastikin.. Muistaakseni mummoni sanoi joskus samaa :) Mutta kuka sitä pelkkää tikkua jaksaa pitää esillä ja odotella jos se vaikka kukkisi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota kikkaa täytyy kokeilla, kiitos! Minustakin se pelkkä tikku on vähän hölmön näköinen mutta jos sen saisi taas uudestaan kukkimaan tuolla konstilla! :)

      Poista
  2. Minulle on kanssa opetettu puolen tunnin ohje upottaa veteen :) viileään sellaiseen. Ja joskus kuulin että kukka tykkää että sitä hiukan kääntäisi aina kastelun jälkeen eri suuntaan, tuosta en mene kyllä vannomaan auttaako :) mutta kerran viikossa kun upottaa veteen niin on bueno :)

    Olet saanut kauniin yksilön <3

    Mukavaa vapaata <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai viileetä vettä, tuokin oli uusi vinkki! Nyt otan sinunkin vinkit varteen, toivotaan että kukkani pysyy pitkään hengissä. :)

      Poista
  3. Joo mä sain aikaisemmin tapettua kaikki orkideani kun kastelin vaan pienemmällä määrällä vettä. Nykyisin mun kukat kukkii uudelleen kun upotan ne veteen viikon, kahden välein noin puoleksi tunniksi ja huolehdin että saavat tarpeeksi valoa mutta eivät "paistu" auringossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monet tuntuvat suosivan upotusta, täytyy siis itsekin sitä testata. Kiitos Ansku! :)

      Poista
  4. Läpinäkyvä ruukku taitaa olla myös tärkeä! Itse olen saanut yhden orkidean kukkimaan uudestaan, paitsi tällä hetkellä senkin kanssa toivo on menetetty ja se lähtee kukkien taivaaseen.. Orkideasi on todella kaunis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin minäkin olen kuullut että läpinäkyvä ruukku olisi hyvä olla. Orkidea on kyllä hankala tapaus vaikka niin kaunis onkin! :)

      Poista
  5. Orkideat ovat ihania, mutta hoitaa en osaa niitä...Ihanaa päivää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on ihan sama juttu! :) Mukavaa viikinloppua!

      Poista
  6. Mulle on myös kukkakaupasta sanottu että välillä upotetaan veteen joksikin aikaa ja että ne läpinäkyvät ruukut eivät vaikuta kasvuun vaan ovat sisustustrendien tulosta. Minä säästin orkideani sen jälkeen kun oli kukkinut ja hoidin miten sattui :( Mutta sepä kukki taas uudestaan ja nyt pidän sitä vielä viherkasvina ja odotan kukkiiko se vieläkin joskus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai mulle taas sanottiin että niiden juuret tarvitsevat valoa ja viittä vaille kuollut yksilö (osa lehdistä tippui ja juurista enää yksi oli vihreä) virkeni ja kasvatti uusia juuria ja lopulta alkoi kukkimaan kun vaihdoin läpinäkyvään ruukkuun. Tuuria sitten vaan ehkä?

      Poista
    2. Aijaa, tuo ruukkujuttu olikin minulle ihan uusi juttu, olisikohan se peräti niin?! Olet siis varmaan jutellut kukalle paljon kerta alkoi uudestaan kukkimaan. :)

      Lemmi: Tämä olikin mielenkiintoinen havainto. Täytyykin käydä kysymässä jostain kukkakaupasta asiaa. Kiitos avusta!

      Poista
  7. Meillä on kotona varmaankin viisi orkideaa meidän keittiön pöydällä ikkunan edessä. Ikkuna on ilta-aurinkoon päin. Äiti uittaa niitä kerran viikossa noin puolen tunnin ajan(ainakin yrittää muistaa)! Ne on säilynyt tyyliin tosi pitkää. Pisinpää on ollu varmaanki kuus ja puol vuotta! Ne kukkii tyylii aina, joku on aina tyylii kukas! Ne on varmaanki 'kuolemattomii', ku kissatki(4) on aina kukkaosastolla ja kiehnaa niihin!:D

    VastaaPoista
  8. Osta orkidea. Kastele sitä kerran viikossa. Se kuihtuu noin parissa kuukaudessa. Osta uusi.

    Hih! Näin mä nykyään teen. Olen myös kysellyt ohjeita ja kokeillut, vaikka ja mitä. Enää en ressaa vaan ostan aina uuden vanhan kuoltua :)

    Hauskaa päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä onkin ollut pitkään hyväksi havaittu keino! ;) Varsinkin kun Ikeasta saa niin edullisesti uusia. Nyt kuitenkin ajattelin jos edes kerran onnistuisin orkideaa hoitamaan oikein, hahah!

      Poista
  9. Tämän veteen upotus ohjeen minäkin sain ja on kyllä minulla toiminut siis aina kun muistan orkidean laittaa veteen ;) Hatara pääni aiheuttaa sen etten muista upottaa....Ihanaa vapaapäivän iltaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hatarapäisyyttä on liikkeellä täälläkin. :) Mukavaa viikonloppua!

      Poista
  10. Mulla on viis vuotta vanha orkidea. Isäni antoi sen ensimmäiseen ostamaani kotiin tuparilahjaksi. Kukka on minulle hitsin tärkeä jo ihan siitä syystä. Itse olen uppokastellut viikon-kahden välillä unohduksissa jopa kolmen viikon välein. Kurkkaan aina miltä juuret näyttää. Kun ovat hopeiset, on aika uppokastaa. Mulla saattaa olla puolesta tunnista kolmeenkin tuntiin. Kun juuret ovat taas vihreät.
    Mulla on umpiruukku, ei siis pääse valoa alimmille juurille. Mutta kukka on muuten valoisassa paikassa. Ja siis näin viiden vuoden jälkeen kukkii aina vaan uudelleen. Juuri paraikaa on kukassa. Tiputtaa kyllä pois ja samoin kuolettaa lehtiäkin, mutta sitten vaan kuolleet pois.
    Nyt meillä on kolme orkideaa. Kaksi näistä ollut jo monta vuotta ja yhden ostin nyt kesällä lisää. Minun mielestä orkidea on erittäin helppohoitoinen :D

    Anteeksi kilometrikommentti :D Ihanaa päivää kaunokainen ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janet pitkästä kommentistasi ja voi että miten ihana kertomus! ❤️ Sinulla on taito ja rakkaus hyppysissäsi, siksi varmasti kukkasi kukkii. Kiitos vinkistä!

      Poista
  11. Orkidea on kyllä maailman vaikein, ei auta upotukset veteen eikä mitkään... Aina kupsahtaa. :D Ihanaa torstaita Jenna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, varsin tuttu tunne! :D Hyvää viikonloppua Katja!

      Poista

Kiitos kommentistasi, palaan siihen mahdollisimman pian!